11 دسامبر 2023- یافته‌های حاصل از تجزیه و تحلیل میانجی‌گری تعقیبی نشان می‌دهد که کاهش زودهنگام آلبومینوری با فینرنون (Kerendia) بخش بزرگی از اثر درمانی را در برابر پیشرفت بیماری مزمن کلیوی (CKD) در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 (T2D) به خود اختصاص داده است. این یافته ها به صورت آنلاین درAnnals of Internal Medicine  در 5 دسامبر 2023 منتشر شد.

محققان در این تجزیه و تحلیل تلفیقی از داده‌های 12512 بیمار از کارآزمایی‌های FIGARO-DKD و FIDELIO-DKD استفاده کردند. محققان نشان دادند که کاهش نسبت آلبومین به کراتینین ادرار (UACR) به مدت چهار ماه، 84 درصد از تأثیر درمان بر پیامدهای کلیوی و 37 درصد از تأثیر درمان بر پیامدهای قلبی عروقی (CV) را در طی 4 سال میانجیگری کرده است.

دستورالعمل های انجمن دیابت آمریکا (ADA)برای بیماران دیابتی، توصیه می کند که UACR را تا 30 درصد با درمان دارویی کاهش دهید. این داده ها با نشان دادن اینکه کاهش آلبومینوری مسیر علّی حفاظت از قلب و عروق و کلیه است، از این دستورالعمل ها پشتیبانی می کند.

محققان خاطرنشان کردند که پزشکانی که از بیماران دیابتی مراقبت می کنند نه تنها باید بیماری کلیوی را با آزمایش سالانه UACR غربال کنند، بلکه باید سطح UACR را نیز برای سنجش مزایای درمان در نظر بگیرند.

فینرنون توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) در ژوئیه 2021 تأیید شد. این اولین آنتاگونیست غیراستروئیدی و انتخابی گیرنده مینرالوکورتیکوئیدی بود که پیشرفت CKD را در دیابت نوع 2 کاهش داد. این دارو برای کاهش خطر افت مداوم eGFR، مرگ قلبی عروقی، بیماری کلیوی در مرحله نهایی، بستری شدن در بیمارستان به دلیل نارسایی قلبی و انفارکتوس غیر کشنده میوکارد (MI) در بزرگسالان ایندیکیشن دارد. هیچ اطلاعاتی در مورد این که تغییر ناشی از فینرنون درUACR ، کاهش حوادثCV  و کاهش نارسایی کلیوی را میانجیگری می کند، وجود ندارد.

دکتر راجیو آگاروال و همکارانش از مرکز پزشکی ریچارد ال. رودبوش VA و دانشگاه ایندیانا، با هدف تعیین مقدار کاهش خطر کلیه وCV  طی چهار سال به واسطه ی تغییر در آسیب کلیوی(اندازه گیری شده با تغییر در log UACR بین مقدار آن در ابتدای تحقیق و پس از 4 ماه) این مطالعه را انجام دادند.

برای این منظور، محققان با استفاده از داده‌های تلفیقی از فاز سوم دو کارآزمایی دوسوکور فینرنون در چندین سایت بالینی در 48 کشور، یک تجزیه و تحلیل میانجی‌گری تعقیبی انجام دادند. 12512 بیمار مبتلا به بیماری مزمن کلیه و دیابت نوع 2 در این مطالعه بررسی شدند.

آنالیزهای میانجی گری جداگانه ای برای پیامدهای مرکب کلیوی(نارسایی کلیه، کاهش مساوی یا بیش از 57 درصدی در eGFR نسبت به ابتدای مطالعه، یا مرگ ناشی از بیماری کلیوی)و پیامدهای قلبی عروقی(MIغیر کشنده، مرگ قلبی عروقی، بستری شدن در بیمارستان به دلیل نارسایی قلبی یا سکته غیرکشنده)انجام شد.

این مطالعه به یافته های زیر منجر شد:

· در ابتدای مطالعه مقدار، میانه ی UACR برابر با 514 میلی گرم بر گرم بود. کاهش 30درصدی یا بیشتر در UACR در 53.2% از بیماران در گروه فینرنون و 27.0% از بیماران در گروه دارونما مشاهده شد.

· کاهشUACR (تحلیل شده به عنوان یک متغیر پیوسته) به ترتیب 84% و 37% از اثر درمان را بر پیامدهای کلیوی و قلبی عروقی میانجیگری کرد.

· هنگامی که تغییر در UACR به عنوان یک متغیر باینری تجزیه و تحلیل شد (برآورده شدن یا نشدن آستانه ی کاهش 30٪ UACR که توسط دستورالعمل ها توصیه شده است)، نسبت های واسطه شده برای هر پیامد به ترتیب 64٪ و 26٪ بود.

محققان نوشتند: ما امیدواریم که سایر دارو‌ها به طور مشابه در کارآزمایی‌های تصادفی بزرگ آزمایش گردند تا ارزیابی شود که آیا این مزایا به فینرنون محدود می‌شود یا به طور گسترده برای سایر درمان‌ها قابل استفاده هستند.

آنها نتیجه گیری کردند که مکانیسم های بالادستی که زمینه ساز کاهش آلبومینوری است - در این مورد، فعال شدن بیش از حد گیرنده های مینرالوکورتیکوئید - ممکن است بسیار مهم و متمایز از مکانیسم های دیگر باشد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/nephrology/news/finerenone-arrests-ckd-progression-by-effecting-early-reduction-of-albuminuria-in-diabetes-patients-121356